top of page

לא עוד - הקהילה הגאה בישראל עומדת לצד אחיותיה

החל מאפריל 2017 מצטברות עדויות אודות המתרחש בצ'צ'ניה תחת מדיניותו של נשיא הרפובליקה רמזן קדירוב, ולפיהן מתבצעים מעצר, כליאה, עינויים והוצאה להורג של אנשים (בעיקר גברים) שסומנו כהומואים על-ידי הרשויות.

בתגובה הכחיש דוברו של נשיא צ'צ'ניה את הדיווחים וטען כי "אי אפשר לעצור ולרדוף אנשים שאינם קיימים ברפובליקה הצ'צ'נית. אין בצ'צ'ניה אנשים וכאלה, ואם היו כאלה, רשויות החוק לא היו צריכות לעשות דבר, כי משפחותיהם היו דואגות לשלוח אותם למקום ממנו אין חזרה". לפי דיווחים מאוחרים יותר, נשיא צ'צ'ניה הבטיח "לנקות את צ'צ'ניה מהומואים".

בשל אופי המשטר הרודני, לא קל לספק עדויות על המתרחש בצ'צ'ניה מבפנים, אך עם זאת, מתקבלים דיווחים מפי להט"בים שנמלטו משם, הכוללים תיאורים קשים ואלימים. לפי העדויות, הרשויות ככל הנראה מצוטטות לטלפונים או מביאות אנשים המזוהים כהומואים לנקודות מפגש שבהם הם נעצרים, נחטפים ונכלאים במחנות המיועדים. במחנות אלה שוהים העצורים בצפיפות ועוברים התעללויות פיזיות, נפשיות ומיניות הכוללות גם אונס והכאה עד מוות. חלק מההתעללות מיועדת לאלץ את העצורים להסגיר חברי קהילה נוספים. בנוסף, הטלפונים של העצורים נלקחים מהם על-מנת לאתר שמות של גברים הומואים ולהרכיב, ככל הנראה, "רשימה שחורה" נרחבת של הומואים בצ'צ'ניה. עוד מוסרים עיתונאים, כי במחנות אלה מתקיימות גם הוצאות להורג.

במכתב שהגיע לידי האגודה למען הלהט"ב בישראל, סיפרה מנהלת המרכז הקהילתי במוסקבה על כמה מהסיפורים שבהם נתקלה במסגרת פעילותה ההומניטרית לסיוע לפליטי פשעי צ'צ'ניה. על-פי העדויות שהיא מביאה, להט"בים צ'צ'נים סובלים מהתעללות ומרדיפה על-ידי הרשויות וכן על-ידי קבוצות שסוחטות אותם באיומי הסגרה לרשויות. הכתבים שדיווחו על פשעי המשטר הצ'צ'ני נאלצו בחלקם לעזוב את רוסיה למען ביטחונם. בנוסף, חלק מהאנשים מפחדים להתקשר לקו החם המיועד לסיוע לחברי/ות הקהילה בצ'צ'ניה מחשש שמדובר בתכסיס של המשטרה.

מה עושות/ים?

מתוך הפגנת האגודה, ארגונים נוספים ותנועת הנוע"ל מול שגרירות רוסיה בתל אביב

עם הגילויים על הנעשה בצ'צ'ניה קיימה האגודה למען הלהט"ב ישיבת חירום בהשתתפות עם פעילות/ים מכל הארגונים ומקרב הקהילה הגאה. בנוסף היא יצרה קשר עם הנציגויות במוסקבה ובסנט פטרסבורג המפעילות קווי חירום לפליטים להט"בים מצ'צ'ניה.

ב- 29 באפריל 2017 שלחו ארגוני הקהילה הגאה בישראל פנייה דחופה בעניין רצח הומואים, ביסקסואלים וטרנסג'נדרס בצ'צ'ניה לראש הממשלה נתניהו ובו קראו לו לעשות כל שביכולתו "על-מנת לגנות את המעשים, לקרוא לחקירה מידית ולהתערבות של הקהילה הבינלאומית, ולפעול יחד עם מדינות נוספות במישור הבינלאומי ובכל פורום אפשרי על-מנת להביא להפסקת מעשי הרדיפה, העינויים והטבח כנגד אחינו הנרדפים בצ'צ'ניה".

ב-5 במאי הפגינו מאות א/נשים מול שגרירות רוסיה בתל אביב בהפגנה שאורגנה על-ידי האגודה למען הלהט"ב בישראל ובהשתתפות ארגונים נוספים ותנועת הנוער העובד הלומד, במקביל להפגנות דומות שהתקיימו באותה השעה ברחבי העולם. בין דרישות ההפגנה: קריאה להתערבות מידית של רוסיה בנעשה בצ'צ'ניה על-מנת לעצור את הזוועות וקריאה לאומות העולם לקלוט פליטים צ'צ'נים הנמלטים ממולדתם עקב רדיפה על רקע הומופובי.

האגודה עושה מאמצים על-מנת להעלות מודעות לרדיפה והטבח בצ'צ'ניה ומקיימת, בנוסף להפעלת לחץ במישור הפוליטי, פעילויות חינוך בנושא. בקישורים הבאים ניתן לקרוא את מערכי השיעור של תנועת המחנות העולים, של תכנית "לגעת בזה - חינוך מיני ומגדרי לבני נוער" ומרכז "המעורר - המרכז להדרכה ולימודים חלופיים" ושל תנועות "הנוער העובד והלומד" ו"השומר הצעיר".

בנוסף, בעזרתו של הציבור הרחב אשר נרתם לסייע ללה"טבים בצ'צ'ניה, האגודה גייסה יותר מ- 20,000 ש"ח לטובת הארגון הרוסי Russian LGBT Network במטרה לסייע להם ולהבריח אותם ממחנות הריכוז.

מה אומרות/ים?

האגודה קוראת לממשלת ישראל לא לשתוק מול הנעשה בצ'צ'ניה. כמדינה יהודית, שעמה חווה על בשרו רדיפות ופשעים נוראיים, לא נוכל להישאר אדישים נוכח רדיפה וטבח שיטתיים של קבוצות אחרות.

האגודה קוראת להתערבות מידית של רוסיה במטרה להפסיק את הזוועות המתבצעות תחת המשטר הצ'צ'ני.

האגודה קוראת לאומות העולם לקלוט את מעט הפליטים הצ'צ'ניים המתדפקים על דלתן. עבורם, חזרה משמעה מות בטוח.

האגודה קוראת ללהט"בים/ות בישראל לגלות סולידריות עם הלהט"ב הנרדפים בצ'צ'ניה. כמי שיודעות/ים הומופוביה מהי, לא נוכל לשתוק מול הניסיון לרכז ואף לרצוח את אחינו ואחיותינו. עלינו להעביר בכל האמצעים האפשריים את המסר שאסונם/ן הוא אסוננו, וכן לפעול להעלאת מודעות נרחבת.

בואו להיות חלק מהשינוי - הצטרפו כחברים לאגודה כאן והילחמו על הנושאים שחשובים לכם!

bottom of page