top of page

כשהחקיקה היא רק על הנייר: הלהט"בים מגיאורגיה נמלטים מפני אלימות והתנכלות

במסגרת פעילות האגודה למען הלהט"ב לסיוע לפליטים התקבלו פניות ממבקשי מקלט מגיאורגיה, שממנה בורחים עשרות אלפי להט"בים מדי שנה. מהדוחות האחרונים עולה כי מספר מקרי האלימות כלפי חברי הקהילה עלה משמעותית וכי הם סובלים מיחס מבזה וממעצרים שרירותיים

פניות שהתקבלו לאחרונה אל האגודה למען הלהט"ב ממבקשי מקלט מגיאורגיה שופכות אור על מצבם של חברי וחברות הקהילה במדינה - שנותר מסוכן ואף החמיר בשנים האחרונות למרות השינויים החיוביים בחקיקה. לאחרונה הגישה האגודה חוות דעת על מצב הקהילה הלהט"בית במדינה, שממנה נמלטים פליטים רבים מדי שנה, וחלקם גם לישראל.

האגודה מפעילה תוכנית סיוע לאוכלוסיות הפליטים ומבקשי המקלט הלהט"בים, בהם פלסטינים, אפריקאים ודוברי רוסית. בין השירותים שניתנים לפונים: סיוע משפטי, עזרה פסיכו-סוציאלית, סיוע כספי וסיוע במיצוי זכויות רפואיות ותעסוקתיות. בנוסף לכך, חלק מפעילות המחלקה כוללת ניסיון להשפיע על מדיניות.

מפעילות האגודה מול האוכלוסיות השונות עולה כי הלהט"בופוביה באה לידי ביטוי בדרגות שונות בכל מדינה: באריתריאה, למשל, יחסי מין עם בני אותם המין נחשבים לעבירה שה"עבריינים" המבצעים אותה נשלחים למאסר. מדובר בדוגמה מובהקת למדינה שבה קל להוכיח כי מתקיימת בה רדיפה כלפי להט"בים. עם זאת, במדינות כמו גיאורגיה או רוסיה, על הנייר אין איסור חוקי על הומוסקסואליות - אך מצד שני הלהט"בים שחיים בהן סובלים מבעיות רבות ויש שטוענים שהשלטונות בהן לא עושים מספיק כדי להגן עליהם מפני אלימות והתנכלות.

ניידת משטרה בגיאורגיה. קרדיט תמונה: Giorgi Balakhadze

בשנים האחרונות נחקקו בגיאורגיה חוקים המעניקים זכויות שוות והגנה ללהט"בים, כמו חוק האוסר על אפליה. עם זאת, עדיין קיימים פערים משמעותיים בין החקיקה לבין אכיפת החוקים בפועל. מקרי האלימות כלפי להט"בים רק גברו - וחלק מנפגעיה העידו כי הם נמנעו מלבקש עזרה מהרשויות עקב אי אכיפה, יחס מבזה וכן החשש להזדהות כלהט"בים.

מדוח משנת 2017 של ארגון WISG (Women's Initiatives Supporting group), המהווה מרכז דיווח לנפגעי אלימות, עולה כי כמות מקרי האלימות הפיזית והמילולית כלפי להט"בים בגיאורגיה גדלה משמעותית בהשוואה לשנת 2012. בדוח הובאו גם מקרים ספציפיים של אלימות על רק להט"בופובי שעדיין לא נחקרו על ידי המשטרה. במקרים אחרים התבצע מעצר בלתי חוקי של נפגעי אלימות פיזית להט"ביים שהזמינו משטרה. גם בדוח השנתי של נציב קבילות הציבור הגיאורגי צוין כי בשנים האחרונות נצפו מקרים רבים של אלימות כלפי להט"בים, שאחריהם העידו הנפגעים על אי מתן טיפול ויחס מבזה מצד המשטרה.

מדוח של ארגון ECRI, European Comission Against Racism and Intolerance עולה כי כמות מקרי האלימות כלפי להט"בים גדלה בשנים האחרונות והם כוללים: אלימות נגד אנשים פרטיים במקומות ציבוריים, אלימות מצד קרובי משפחה ואלימות נגד פעילים להט"בים בזמן האירועים. עוד נכתב בדוח כי לעיתים קרובות הנפגעים נמנעים מלהתלונן על אלימות בשל אווירה להט"בופובית בחברה, תחושת חוסר תמיכה, חשש מהגברת האלימות עקב חשיפת נטייתם המינית ואפליה מצד שוטרים. ריבוי המקרים נובע, על פי הדוח, גם מתגובות לא מספקות של הרשויות וגורמי האכיפה.

מכך עולה כי לא רק שרמת האלימות על רק להט"בופובי הולכת וגדלה, אלא גם כי רשויות לא מסוגלות לספק הגנה מול אלימות זאת. לאור האמור האגודה למען הלהט"ב תופסת את מצב הלהט"בים בגיאורגיה כמסוכן ומותיר את חברי הקהילה במדינה לחשופים לאלימות ללא יכולת הגנה סבירה.

זאת האחריות של כולנו לדאוג אחד ואחת לשניה

לפניה למחלקת פליטים של האגודה לחצו כאן

bottom of page