top of page

סמים, מסיבות והקהילה הגאה

תרבות המסיבות, הקשיים ביציאה מהארון ועכבות בקיום יחסי מין - כל אלה הם רק חלק מהסיבות לשימוש הגבוה בסמים בקרב להט"בים לעומת שאר האוכלוסייה * רק באירועי הגאווה האחרונים עשרות הגיעו לחדר המיון

תרבות חיי הלילה והמסיבות בקהילה הגאה הולכת ומתפתחת: יש יותר מועדונים, יותר מסיבות ויותר סאונות. בתוך כך, אלכוהול וסמים כבר מזמן הפכו לחלק בלתי נפרד מהתרבות הזו.

הסיבות לשימוש בסמים מגוונות: "שחרור ברקסים", הפחתת עכבות ותחושת שחרור, הגברת ההנאה לשעות רבות, הגברת העוררות המינית וגם השתלבות בקהל. צעירים שנחשפים למסיבות עשויים לצורך סמים כדי להגביר את תחושת השייכות, להעלות את הביטחון העצמי ולפעמים להפחית את החרדה מעצם הבילוי.

סמי המסיבות גלשו גם אל עולם יחסי המין והפכו לנפוצים יותר ויותר לצורך הפחתת עכבות, הגברת התשוקה והעוררות המינית, הרפיית שרירים ושיפור היכולות והביצועים המיניים. תופעה זו, של שימוש בסמים משני תודעה במין, עלולה להביא למצב של סכנת חיים.

לכאורה מדובר בתופעה טבעית - הרי מי מאיתנו לא רוצה לברוח קצת, להתפרק ולהתנתק מהיומיום, גם באמצעות "סטלות"? ובכלל, השימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים כדי לשנות את מצב הרוח נפוץ עוד משחר האנושות בכלל האוכלוסייה.

אולם, בקרב להט"בים הרצון לברוח מהיומיום הוא לעיתים אף כפול ומכופל. החיים ב"ארון" ותהליכי יציאה ממנו מלווים בפעמים רבות בבדידות, בלחץ ובחרדה. הרצון להקל על התחושות האלה ולהרגיש שחרור, ולהפחית את רגשות האשמה והבושה, מוביל לעיתים לשימוש בסמים.

בנוסף לכך, החיים כלהט"ב עשויים להתאפיין בחוויות של חיים תחת סטיגמות, דחייה משפחתית וחברתית ואפליה, היוצרים לחצים נוספים. צריכת סמים יכולה לשמש, בעיני חלק מהקהילה, להתמודדות, להרגעה ולהפחתת רגשות לא נעימים, ובהם דיכאון וחרדה.

מחקר שבוצע על ידי פרופסור מלי שחורי ביטון וד"ר חגית בוני נח בחוג לקרימינולוגיה באוניברסיטת אריאל והוצג בדיון בוועדת הסמים של הכנסת ב-27 בפברואר, מעלה כי 44% מחברי קהילת הלהט"ב דיווחו על שתיית בינג' (בולמוס שתייה) בשנה האחרונה, לעומת 30% מההטרוסקסואלים. 65% מקרב הלהט"ב דיווח על שימוש בקנאביס – 18% יותר מהטרוסקסאולים. 13% מהלהט"ב דיווחו על שימוש בתרופות ללא מרשם, לעומת 5% בקרב הטרוסקסואלים. בנוסף, 24% מקהילת הלהט"ב דיווח על שימוש בסמים שאינם אלכוהול, קנאביס או תרופות מרשם, לעומת 6% בקרב יתר האוכלוסייה.

בשנים האחרונות מסתבר כי בקרב הקהילה הגאה יש דפוסים ייחודיים של שימוש בחומרים משני מצב רוח. בשנת 2015, בעקבות פטירתם של ארבעה גברים הומואים צעירים משימוש בסמי מסיבות בטווח זמן של חודשים ספורים, האגודה למען הלהט"ב יזמה כנס חירום בהשתתפות אנשי חיי הלילה, בעלי ליינים מהקהילה. הנושא עלה לכותרות - אך הסמים

לא נעלמו. כך למשל, אירועי הגאווה בשנת 2017 הביאו לעשרות פניות לחדרי המיון בעקבות שימוש בסמים.

בין הסמים הנפוצים ניתן למנות אלכוהול, MDMA, אמפטמינים, ג'י (GHB), קטאמין, אקסטזי, קנאביס, משככי

כאבים ועוד. אך לצד הסוגים הרבים, כך גם הסכנות: חשיפה למחלות מין שונות והידבקות בהן, חשיפה לפגיעות מיניות ולאונס, בלק-אאוט - אובדן זיכרון, רגשות אשמה ובושה לאחר השימוש, כמו גם אי ידיעת המינונים או הסיכון שבשילובים השונים בין הסמים. סכנות אופייניות נוספות הן פגיעה בבריאות, תלות בשימוש בסמים לצורך קיום יחסי מין ומצבים חברתיים ופגיעה בחיי היומיום בכל תחומי החיים.

בשנים האחרונות פונים יותר ויותר א.נשים מקהילת הלהט"ב לקבלת עזרה. הם נמצאים על כל הרצף: משתמשים המאבדים שליטה במסיבות, להט"בים המקיימים חיים מלאים אך מרגישים קשיים בשל השימוש בסמים ועד למתמודדות.ים עם התמכרות.

לכן הקליניקה הלהט"בית של האגודה פיתחה מגוון מענים שונים לתמיכה וטיפול בצריכת סמים בקהילה.

bottom of page