top of page

דתיים ודתיות להט"ביים, אתם/ן לא לבד

מצעד הגאווה בירושלים בסימן "דת ולהט"ב", ארגונים להט"בים-דתיים והתבטאויות להט"בופוביות של רבנים בכירים, שמו השנה את הקשיים הייחודיים של חברי וחברות הקהילה הגאה מהמגזר הדתי על המפה. הקליניקה הלהט"בית לטיפול ולייעוץ באגודה, המתמחה במתן מענה לכל גווני הקהילה, קוראת לכל מי שסובל/ת מקשיים אלה: בואו וקבלו עזרה. אנחנו #כאןבשבילך

הקהילה הלהט"בית הדתית הייתה השנה בכותרות. הדיון הציבורי הער שהתקיים סביב מצעד הגאווה בירושלים, שהתקיים בסימן "דת ולהט"ב", הסיט את הזרקור לעבר חברי וחברות הקהילה מהמגזר הדתי, על החווייה והקשיים הייחודיים להם. לאחרונה אנחנו נחשפים יותר ויותר, באמצעות התקשורת ובאמצעות ארגונים קהילתיים ייעודיים, להתמודדותה הייחודית של הקהילה הלהט"בית בתוך החברה הדתית: בין אם מדובר בדמויות מפתח בחברה הדתית היוצאות נגד להט"בים כמו אמירותיו המקוממות של הרב יגאל לווינשטיין, ממקימי המכינה הצבאית בעלי, או המכתב שבו יצאו בכירי הציונות הדתית נגד אימוץ על ידי זוגות חד-מיניות; בין אם מדובר בארגונים לה"טבים המבקשים להרחיב את הנראות של חברי וחברות הקהילה, להביא את קולם/ן ובתוך כך לבקש מהמגזר שבו הם חיים להתמודד עם הסוגיה; ובין אם מדובר במחקרים בארץ ובעולם המעידים על הקשיים שאיתם מתמודדים להט"בים דתיים, באחוזים גבוהים ביחס לשאר האוכלוסייה.

דתיים ודתיות במצעד הגאווה בירושלים השנה (מתוך: אתר wdg)

על אף שבשנים האחרונות קיימת בחברה הישראלית התחושה שסוגיית הלהט"ב "נמצאת בכל מקום!", ויש הנחה מוטעית שכבר כמעט ולא עומדים בפני הקהילה הגאה את אותם האתגרים והמצוקות שהיו לה בעבר - המסע עוד רחוק מלהסתיים, וישנם עוד קשיים רבים שלא פעם משליכים על הפן הנפשי של חברי וחברותיה.

לפעמים, לא קל להיות דתי/ה ולהט"ב

חלק מה"עולם החדש", המתקדם טכנולוגית, מעורר קשיים חדשים. כשהמידע זמין לכל וכשיש נגישות לתכנים מכל סוג ללא תיווך וללא ליווי, דווקא הצפת סוגיית הלהט"בים הדתיים בתקשורת עלולה לגרום גם לביטויים שליליים. הבריונות ברשת והתגובות השליליות שהשיח הציבורי מעורר מציבות בפני אוכלוסיה זו קשיים ערכיים ונפשיים ומעוררים בה פחד ותחושת איום ממשית.

ההתמודדות העיקרית של הפרטים בקהילת הלהט"ב הדתית היא הדיסוננס המתקיים בין הזהות הלהט"בית לבין הזהות הדתית. הפער בין ערכי הדת, המסורת, האמונה ותפיסות החינוך שעליו גדלו, הנטועות בימי הווייתם, לבין הגדרתם העצמית ותחושותיהם, הנתפסים כאסורים, כפסולים, כלא נורמטיביים וכלא טבעיים, מאלץ אותם אותם לבחור בדרך כלל מבין שלל אפשרויות לא רצויות: חיי סוד, חיי שקר, שנאה עצמית, נידוי מהמשפחה ומהחברה, ולחימה סיזיפית בעצמם. חלקם יבחרו להתרחק מהמתח ולבחור במציאות היחידה בעיניהם שלא תאלץ אותם להתמודד עם אחת הזהויות: הדחקה מתישה ומייסרת, או השלת הזהות הדתית, שבעיניהם קיומה לא אפשרי במצב הנתון - ושהוויתור עליה כואב לא פחות.

קמפיין משותף של ארגוני הקהילה הדתיים שהתקיים השנה.

הקושי בולט במיוחד לאור היותה של החברה הדתית חברה שמרנית ומסורתית, שברובה עדיין חסרה את המידע והכלים שישמשו את מעגלי הקרבה המידיים והעקיפים - בין אם משפחה ובין אם גורמים חינוכיים, מייעצים, טיפוליים או רבניים - בהתייחסות לנושא. יתרה מכך, פעמים רבות מתעוררת במעגלים האלה דחייה ורתיעה מהנגיעה בנושא, ובמקביל, חלק מהגורמים האמורים להוות מקור לטיפול ולתמיכה, מעבירים את המסר כי הנושא הוא במקרה הטוב טאבו ובמקרה הפחות טוב, מקור כל רע. גורמים אלה עשויים אף להעצים את תחושת הבדידות, התסכול וחוסר האונים שחלק מבני ובנות הקהילה הלהט"בית הדתית חווים.

הקליניקה הלהט"בית כאן בשבילך

בשל ההבנה כי הסוגיות המורכבות שאיתן מתמודדת האוכלוסייה הגאה במגזר הדתי מצריכות מתן מענה ייחודי, האגודה למען הלהט"ב, במסגרת הקליניקה הלהט"בית לטיפול ולייעוץ, מבקשת להנגיש את שירותיה גם לציבור הדתי הלהט"בי. הקליניקות הלהט"ביות, מרכזי הטיפול והייעוץ של האגודה, מתמחות במתן סיוע לקהילה הלהט"בית על כל גוונייה, עם צוות מקצועי בעל הכשרה קלינית ותוך התמחות ייחודית בסוגיות ובאתגרים העולים לאורך מעגל החיים הלהט"בי: היציאה מהארון, דימוי גוף וערך עצמי, זוגיות והורות גאה, תהליכי התאמה מגדרית, סיוע במצבי משבר ואובדן, טיפול בהתמכרויות ועוד. המענה ניתן בעלות הוגנת באמצעות ליווי וטיפול פרטני, זוגי או משפחתי, ומגוון קבוצות טיפול.

לפגישת היכרות להתאמת טיפול ללא עלות, ניתן לפנות לשירותי הקליניקה דרך פנייה לאתר בכתובת: https://www.lgbt.org.il/clinic או במייל: social@lgbt.org.il

כמו כן, באמצעות קו הקשב של האגודה: "יש עם מי לדבר", מוצעת אוזן קשבת, מידע ותמיכה לכלל חברות וחברי הקהילה, לבני משפחה ולחברים הרוצים לשתף, לחלוק או להתייעץ בנוגע לכל הסוגיות הקשורות לחיים כלהט"ב, לנטייה מינית ולזהות מגדרית. המתנדבות והמתנדבים של קו הקשב העוברים הכשרה מקיפה, יחשבו יחד עם הפונים והפונות על כל נושא שמעסיק או מטריד וישמחו להעניק מקום בטוח שאפשר לדבר בו על הכול מבלי פחד, באווירה מכבדת ומקבלת. הפנייה לקו היא אנונימית ודיסקרטית. ​הקו פועל בימים א'-ה' בשעות 19:30-22:30. ניתן לפנות בשעות הפעילות באמצעי התקשורת הבאים: בטלפון: 03-6205591 / באפליקציית וואטסאפ (whatsapp) במספר: 058-6205591 / בעמוד הפייסבוק של קו הקשב: יש עם מי לדבר ובצ'אט אנונימי, בשעות הפעילות.

bottom of page