top of page

קהילה זה גם בקלאב


צילום: גיא דניאלי

חודש הגאווה כאן, וזה הרגע שלנו לחגוג את מי שאנחנו. אנחנו קהילה חזקה ומאוחדת במאבקים משותפים לאורך כל השנה, לא רק בפרייד, וזו ההזדמנות שלנו לציין את זה יחד עם אנשים מהארץ ומהעולם.

בשנה שעברה התרחשו מספר מקרי מוות כתוצאה משימוש בסמים. חשוב שתשבו, תקראו ותדעו מה אפשר לעשות כדי לעזור לחבר במצוקה כתוצאה משימוש בסמים ובאלכוהול. ריכזנו לכם נקודות חשובות בנושא, וגם רשימה של סוגי הסמים השונים, השפעותיהם, הסכנות ומידע שחשוב לכם לדעת.

ראיתם חבר במצוקה? אל תתעלמו – התערבו והגישו עזרה.

>> יש להשכיב אותו על הצד ולשמור על פתחי אויר (פה ואף), כדי למנוע חנק בזמן השינה מהקיא של עצמו.

>> יש לתת מים, לא בכמויות גדולות מדי – על מנת לא לגרום להקאות.

>> יש להימנע ממקלחת קרה או משתיית קפה.

>> אין להשאיר אותו לבד.

>> במידה והוא איבד את ההכרה או לא מגיב, יש לחייג 101 ולהזעיק מיד את מד"א.

>> במידה והחבר חווה את התסמינים הבאים, ייתכן שהוא סובל מהרעלת אלכוהול: הקאות, כיחלון, פרכוסים והיעדר רפלקסים, היפותרמיה (ירידה מסוכנת בחום הגוף), הכרה מעורפלת ואפילו אובדן הכרה.

צרכתם סמים בעצמכם ואתם מרגישים לא טוב?

אם צרכתם סמים ואתם מרגישים לא טוב או מרגישים שאתם לא יודעים מה אתם עושים תבקשו מחברים שלכם עזרה. אם אתם נמצאים עם מישהו שנראה שאין לו שליטה על המעשים שלו, אל תיתנו לו לקיים יחסי מין בלי שהוא מודע לכך. גשו לבקש עזרה מאנשי המסיבה ומהצוות הרפואי שאולי נמצא במקום. אל תגידו "יהיה בסדר". אלו החיים שלכם ושל החברים שלכם.

צילום: גיא דניאלי

סוגים שונים של סמים ודרכי התמודדות עם חברים שצרכו אותם:

ג'י - G.H.B - "סם האונס"

הסם נמהל בתוך המשקה, השפעותיו מהירות. הוא ממשפחת הסמים המרגיעים- מרדימים והוא מדכא את מערכת העצבים המרכזית. החומר מצוי בד"כ בצורת אבקה (כדור או קפסולה) או בתמיסה ונצרך בבליעה.

בשימוש בסם יש פער קטן בין מינון נמוך למינון יתר. קשה לחשב את ההשפעות שלו על הגוף ולכייל מנה בהתאם להשפעה הרצויה.

GHB גורם לתחושת אופוריה, הרפיה ונמנום במינונים הנמוכים. הגדלת המינונים גורמת לירידה בקצב הלב, והנשימה, פגיעה בשיווי משקל וקואורדינציה ועד פגיעה בדיבר ואיבוד הכרה. ערבוב הסם עם אלכוהול מסוכן ממש שכן שני החומרים מדכאים את מערכת העצבים. החומר גורם לעוויתות בפנים ובגפיים.

מהטשטוש של הסם לא תשימו לב אם יש קונדום או אין, לא תשימו לב שהמין הוא אגרסיבי ואלים ולא סתם קוראים לסם - סם האונס. יש שעושים שימוש בסם כדי לסמם אנשים ולנצל אותם מינית כאשר הם לא יכולים להתנגד.

איך תזהו אם חבר לקח GHB ואיך תעזרו לו?

חבר שצרך ג'י ייראה לכם חיוור, לא עקבי, לא יהיה מסוגל ללכת או לשבת זקוף ועלול לסבול מקוצר נשימה. הוא ירצה להקיא, ירעד או ייכנס להתקף פרכוס. העיניים שלו עלולות להתהפך והוא עלול לאבד את ההכרה.

  1. יש להתקשר מיד למד"א.

  2. יש להשאיר את החבר עירני ככל הניתן, לדובב אותו ולהשאיר את עיניו פקוחות.

  3. לחצו לו את היד ודברו איתו.

  4. במידה והחבר התעלף, יש לבדוק לו את הדופק וקצב הנשימה, ולהעביר אותו למצב שכיבה על הצד, כדי שבמקרה הקאה הוא לא ייחנק מהקיא. במקרה ואין נשימה/דופק – יש לבצע החייאה (רק אם יודעים כיצד ועברתם הכשרה) עד להגעת ניידת.

קוקאין

הסם משתייך למשפחת הסמים המעוררים. הקצב המהיר של חדירת הסם למוח מהווה תמריץ המעודד ומגביר את הרצון לצרוך אותו שוב ושוב. הקוקאין גורם לתחושה טובה - אופוריה, הוא חומר מעורר וממריץ גופנית ונפשית.

קוקאין גם גורם לכיווץ של כלי הדם כמו חומר להרדמה מקומית ולכן במקרים מסוימים גורם להפסקת פעולת הלב ולמוות. משתמשים בקוקאין נוטים להגדיל בהדרגה את המינון שהם צורכים. הגדלת המינון גורמת לחוסר בהירות מחשבתית, חרדה ופאניקה. במקרים קיצוניים להתכווצויות, התקפי לב ומוות.

הסם גורם לתחושת ביטחון עצמי מופרז שבעקבותיה נטילת סיכונים לא מחושבים. הסם יכול לייצר תחושת סקסיות, חרמנות וכוח ולכן יכול להוביל להתנהגות מינית אגרסיבית. תחושת האלחוש יכולה להוביל לכך שהמשתמש לא ישים לב לפציעות באזור פי הטבעת ובאזור איבר המין. גורמים אלה מעלים את סיכוי ההדבקה ב-HIV ללא שימוש בקונדום.

איך תזהו אם חבר לקח קוקאין ואיך תעזרו לו?

חבר שצרך קוקאין יהיה חם ובעל אדמומיות בפנים, יתלונן על כאבים בחזה ולחץ או קושי בנשימה. הוא עלול להתמוטט ולחוות התקף פרכוס או לאבד את ההכרה. הוא יחווה עלייה חדה בחום הגוף, אך לא יזיע, וכן התכווצות שרירים בידיים וברגליים.

  1. יש להתקשר מיד למד"א.

  2. יש להניח על החבר מגבת קרה כדי להשאיר את חום הגוף תקין.

  3. אם החבר באמצע התקף, יש לוודא שאין מסביבו חפצים חדים שעלולים לפגוע בו

  4. חשוב להשאר עם החבר עד שיגיע צוות רפואי.

קטמין - ספיישל K

הקטמין נוצר כחומר הרדמה לטיפול בבעלי חיים ובבני אדם. הוא מייצר תחושת ניתוק ותחושה של חרמנות וכן יוצר הזיות.

מה יכול לקרות לכם?

מלבד השפעות פסיכדליות, משתמשי קטמין חווים מגוון הפרעות קוגניטיביות וכאבים. במינונים גבוהים ובערבוב עם חומרים אחרים יכול לגרום למוות.

מינון נמוך של קטמין (25-100 מ"ג) יוצר פסיכוזה קצרת טווח והשפעות פסיכודליות. מינון גבוה יותר יכול לגרום להקאות, התכווצויות ולחוסר חמצן במוח ובשרירים. מינון של גרם יכול לגרום למוות.

בגלל משך ההשפעה הקצר שיש לחומר המשתמשים עשויים לצרוך אותו ברצף כדי להרגיש את השפעותיו. יש סיכון גבוה בכך לפגיעה נוירולוגית חמורה וסכנת חיים.

בנוסף, הסם גורם לחרמנות אבל קשה להגיע איתו לזקפה. במקרים אלו יש נטייה להיפטר מהקונדום כדי לחזק את התחושה ולא לאבד את הזקפה. סקס תחת השפעה של K נוטה להיות ארוך יותר, חזק ואלים יותר ולכן עלול לגרום לדימומים. בגלל האלחוש לא שמים לב כשאלה קורים. שילוב זה מגביר משמעותית את הסיכוי להידבק ב-HIV ובמחלות מין אחרות.

איך תזהו אם חבר לקח K ואיך תעזרו לו?

חבר שצרך קטמין עלול לחוש בלבול וכאמור תחושת הזיה.

  1. השכיבו אותו בתנוחה עוברית (על הצד).

  2. צרו קשר עם מוקד מד"א.

  3. אין להשאיר את החבר לבד – הוא עלול להיות במצב מאוד פגיע.

אקסטזי - M.D.M.A

נחשב לסם המסיבות, פותח כתרופה פסיכיאטרית. הכדור נלקח בד"כ כדי לאפשר ריקוד ממושך. ההשפעה המצופה היא עלייה באנרגיה, תחושת אופוריה ותחושת קירבה וחברותיות.

מה יכול לקרות לכם?

קיימת שונות רבה מבחינת הרכב הכדורים וריכוזם. יש כדורים שמשפיעים רק אחרי 3-4 שעות, דבר שיכול להטעות את המשתמש ולהוביל לנטילת יתר ואף מוות בעקבות צריכה נוספת.

אקסטזי הוא תרכובת של חומר מעורר וחומר מעורר הזיות שמשפיע על מערכת העצבים המרכזית, מערכת הלב והדם, השרירים, הכליות והכבד. תופעות לוואי נפוצות: לסתות קפוצות, שחיקת שיניים, כאב ראש, בחילה, אובדן תיאבון, ראייה מטושטשת, יובש בפה וחוסר שינה.

הפעילות הפיזית המוגברת בשילוב הכדור יכולה לגרום לתסמינים של מכת חום (עליית חום הגוף) ועם שתייה מוגברת של מים יכולה לגרום גם לדילול מסוכן של הדם והצטברות מים בגוף.

מבחינה פסיכולוגית יכול הכדור לגרום להזיות, חרדה, התנהגויות מוזרות, התקפי פאניקה ואף אירועים פסיכוטיים. יום או יומיים אחרי השימוש מגיעות תלונות על קושי בריכוז, דיכאון, חרדה ועייפות.

התלונות על ההשפעות השליליות מתרבות ככל שהמשתמש צרך את החומר מספר רב של פעמים אבל יכולות להגיע גם בשימוש בודד.

בנוסף, בשל הקושי להגיע לזקפה במהלך השימוש בסם יש שמשלבים אותו עם וויאגרה. שילוב זה יכול להוביל ל"פריאפיזם" - זקפה ממושכת שדורשת התערבות רפואית על מנת למנוע נזק בלתי הפיך לרקמות איבר המין.

איך תזהו אם חבר לקח אקסטזי ואיך תעזרו לו?

חבר שצרך אקסטזי עלול להתעלף, להיכנס להתקף פאניקה ולהתקף פרכוסים עד לאובדן הכרה.

  1. השכיבו אותו בתנוחה עוברית (על הצד).

  2. צרו קשר עם מד"א.

  3. במידה ויש אפשרות – להשקות את החבר במים על מנת למנוע התייבשות וכן לצנן את חום גופו בעזרת מגבת קרה או קרח.

  4. חשוב לתת המידע על החבר לצוות הרפואי שמגיע לתת מענה – גיל, משקל, שעת צריכת האקסטזי ומה הכמות שנלקחה, האם החומר עורבב עם חומרים אחרים ואם כן באיזה חומרים מדובר.

פופרס

פופרס מוכר כסם שנועד להגביר את ההנאה מיחסי מין. השימוש בו מביא לתחושת חום ושיכרון חושים הנמשכת מספר דקות, וכתוצאה מכך מוביל לעוררות מינית מוגברת. בנוסף, שחרור השרירים בגוף, ובהם שריר פי הטבעת, הפך את הסם לפופולרי כדי להקל על מין אנאלי.

מה יכול לקרות לכם?

פופרס גורם לסחרחורת וחולשה, כאבי ראש, עלייה בדופק, בחילה והקאות. מאוד רעיל וגורם למוות אם בולעים.

כמו כן, הסם גורם למי שנחדר באקט המיני "לקבל" מבלי להרגיש כאב אך גם בלי להרגיש אם האזור נפצע או מדמם. בנוסף הרחבת כלי הדם הופכת את האזור המגורה לרגיש יותר ולכן מין לא מוגן בשימוש הסם הוא סכנה גדולה.

איך תזהו אם חבר לקח פופרס ואיך תעזרו לו?

חבר שצרך פופרס עלול להתעלף, לחוות קוצר נשימה, שינוי בדופק, עייפות, בחילה ואף הקאות.

במקרה כזה יש לפנות מיד למד"א לקבלת טיפול רפואי.

צילום: גיא דניאלי

bottom of page